Selecteer een pagina

Zo maak je een onweerstaanbaar aanbod

We krijgen vaak een flyer in onze handen gedrukt of in de brievenbus gegooid – ondanks je JA/NEE sticker.  Een flyer bekijk je maar heel kort, een paar tellen dus je boodschap moet opvallen en prikkelen.  Met deze 3 tips maak je een goede flyer. Bekijk ook de voorbeelden van succesvolle flyers.

Doel en inhoud

Stel jezelf als eerste de vraag wat je wilt bereiken met je flyer.  Wil je verkopen, een product of actie promoten? Werk het goed uit en vertaal dat door naar de behoefte van jouw potentiële klant of jouw doelgroep. Je bestaande klanten zijn de meest waardevolle bron. LUISTER heel goed. Met welke vraag komen ze bij je? Wat is hun dieper liggende probleem? Welke woorden gebruiken ze? Zorg dat je de taal spreekt van je klant.

Tekst met duidelijke boodschap

De teksten op de flyer bepalen grotendeels het succes. Je moet direct nieuwsgierigheid opwekken. Kort en bondig vertellen wat je product of dienst is, prikkelen om verder te lezen. Je tekst moet passen bij het doel: werven, aansporen etc. Investeer in een tekstschrijver en je zult merken dat je boodschap veel beter overkomt.

Ontwerp

Een goed ontwerp is cruciaal voor je flyer. Je wilt tenslotte opvallen! Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie meer opvalt dan ‘bijzaken’. Dat lukt het beste als je je informatie groepeert en cijfers geeft.

  • Wat is de kern van je boodschap, wat prikkelt jouw doelgroep? Dat geeft je een 5. Hoe minder belangrijk hoe lager het cijfer.
  • Vervolgens verdeel je je flyer in segmenten, ook met cijfers. Hoe hoger het cijfer, hoe opvallender.
  • Verdeel je tekst nu volgens de punten hiëarchie over je flyer.
  • Zorg voor goede kwaliteit afbeeldingen die jouw verhaal versterken.
  • Laat je flyer opmaken en ontwerpen door een grafisch vormgever.
  • Kies de juiste papierdikte en afwerking. Kies voor een drukker die met je meedenkt en je goed adviseert.

Succesvolle flyers: voorbeelden

Klik op de afbeelding om de volledige flyer te bekijken.

Doel: de naam Cabri Grafimedia in Lelystad weer onder de aandacht brengen.
Uitgangspunt: schreeuwende flyer om op te vallen tussen de concurrentie van internetdrukkers.
Verspreiding: met huis aan huis verspreiding van de FlevoPost in Lelystad. Doelgroep is weliswaar B2B, maar zoals de opdrachtgever zei: de ondernemers wonen in Lelystad en ik bereik ze op die manier optimaal. En dat had hij heel goed gezien, want met meer dan 40 nieuwe contacten, nieuwe opdrachten en vervolgopdrachten gaf de flyer een flinke ‘boost’  voor Cabri GrafiMedia.
Tekst: Coconut Communicatie, ontwerp Dirk Lodder van Cicero Color

Doel: kinderen en ouders bereiken en verleiden naar de speeldagen te komen.
Uitgangspunt ontwerp en opmaak: kleurrijk geheel.
Verspreiding: oplage van 80.000 stuks verspreid in de Noord-Oostpolder en op Urk.
Resultaat: meer dan 2500 kinderen kwamen naar deze speeldagen op Urk .

Het verhaal achter deze verschillende flyers is dat er goed geluisterd is, wie de doelgroep is en wat men wilde bereiken.
Ontwerp: Cicero Color

Folder mindfulness training: heel wat anders, wel effectief.
Doel: informeren en werven
Verspreiding:  in de wachtkamer, huis aan huis verspreid en als bijlage in een e-mailing verstuurd.
Resultaat: folders in de wachtkamer werkt perfect. Hier komen de meeste vragen en omdat men zelf kan uitzoeken waar de interesse ligt, worden de folders meegenomen door mensen die echt geïnteresseerd zijn. De mail geeft meer respons (4 tot 6%) dan huis aan huis verspreiding (2%). Dat is wel logisch, omdat mailing gestuurd worden naar een doelgroep die geïnteresseerd is of al klant is.
Eigen ontwerp Hans van Male, Mindfulness Almere

Flyer of folder?

Een flyer is 1 vel papier, vaak dubbelzijdig gedrukt. Meestal handzaam formaat A5, dat makkelijk uitdeelt. Een flyer is heel geschikt voor acties, een snelle attentiewaarde.
Een folder is een gevouwen flyer. Het heeft dus meer ‘pagina’s’ en kan meer informatie bevatten. Een folder is geschikt als je doelgroep meer tijd (nodig) heeft om zich te verdiepen in jouw product of dienst