Selecteer een pagina

Sinds kort toont Google de advertenties niet meer in de rechter kolom, maar boven en onderaan de pagina. De gevolgen voor ondernemers zijn groot, zowel op het gebied van adverteren als voor de organische zoekresultaten.  Waar voorheen 2 advertenties bovenaan verschenen, krijg je nu max. 4 bovenaan en 4 onderaan de pagina te zien (voor mobiel 3). Daardoor resteert er minder ruimte voor de organische (niet betaalde) resultaten. In dit artikel leg ik in grote lijnen uit wat er verandert en wat dit voor jouw onderneming betekent.

Wat verandert er?

zoekresultaten en kennisvenster

zoekresultaten en kennisvenster

  • Google toont geen Adwords advertenties meer rechts op de pagina. Deze ruimte is nu alleen voor Google Shopping en het kennisvenster. Aan de hand van de informatie in het kennisvenster kunnen klanten jouw bedrijf vinden en contact met opnemen. Lees hier hoe je jouw bedrijf aanmeld voor het kennisvenster.
  • Er komt een 4e extra advertentie boven de zoekresultaten.
  • Het totaal aantal advertenties vermindert – voorheen was immers de hele rechter kolom betaald.

Consequenties voor adverteerders

Voorheen werden er rechts meer advertenties getoond dan nu links. Dat is van invloed op de kosten per advertentie om bovenaan te komen. Maak je gebruik van Google Adwords, verdiep je dan in consequenties van de wijziging. Want het effect van een advertentie onderaan de pagina zal minder zijn dan in de top 4. Terwijl je voorheen in de rechter kolom best wat lager (en dus goedkoper) kon staan voor goede resultaten. Het lijkt mij dat de tarieven voor de top 4 aardig zullen stijgen.

zoekresultaten

zoekresultaten na scrollen – onder vouwlijn

En de organische resultaten?

Er is minder ruimte voor de organische (niet betaalde) resultaten. Daardoor kan het gebeuren dat je voorheen op pagina 1 en nu plots op pagina 4 staat. Daarnaast zie je nu zonder te scrollen bijna uitsluitend betaalde advertenties (zie foto).  Als die genoeg linkjes bevatten, dan zal men van de resultatenpagina wegklikken zonder de organische resultaten te zien. De gemiddelde consument realiseert zich immers niet  dat de eerste resultaten advertenties zijn,

Wat kun je zelf doen?

Adverteer je al, houd dan de resultaten en de kosten sterk in de gaten en stuur bij. Ook als je niet adverteert is het belangrijk dat je je Google analytics laat inrichten. Je weet dan precies waar je bezoekers vandaan komen en welke pagina’s goed scoren en welke minder. Ook kun je met de resultaten de zoekmachineoptimalisatie van je site verbeteren. Wil je hier meer over weten, bel dan 06 46 01 29 87.
Ik richt Google analytics voor je in, analyseer en stuur bij. Je krijg advies met welke acties je je doelgroep het beste bereikt.  Denk hierbij aan zoekmachineoptimalisatie, social media inzet of adverteren via andere kanalen. Je kunt de stappen zelf uitvoeren, of door ons laten doen. Om het makkelijk te maken, hebben we hiervoor de strippenkaart ontwikkeld, zodat je geen grote budget nodig hebt om toch professioneel te kunnen acteren.  Meer weten.