Veel websites bevatten afbeeldingen of documenten zonder namen of beschrijving of met namen zoals je die in je eigen archief had staan. Terwijl ook afbeeldingen heel erg belangrijk zijn voor je vertoning in zoekmachines. Verkoop je producten, dan is de naam van je afbeelding nóg belangrijker. In dit artikel leg ik uit hoe je de afbeeldingen netjes verwerkt in je website. En, belangrijker nog, hoe je afbeeldingen kunt inzetten om hoger te scoren in Google en andere zoekmachines.

Waarom aandacht besteden aan je afbeeldingen?

Je afbeelding versterkt je verhaal en het geeft wat ‘lucht’ aan je pagina. Lappen tekst, daar wordt niemand blij van. Vandaag houd ik het even bij het belang om namen en omschrijvingen goed te verwerken in je site. Dat heeft o.a. de volgende redenen:

  1. Vindbaarheid
  2. Gebruiksvriendelijkheid

Google wordt steeds intelligenter en kan afbeeldingen ‘scannen’ en herkennen. Toch is de naam en omschrijving nog steeds relevant. Als je foto geen goede naam heeft, word je daar dus niet op gevonden. Een goede ALT-tekst is belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid. Dat leg ik hieronder uit.

De namen van afbeeldingen

Een afbeelding krijgt meerdere namen in de website. Namelijk de bestandsnaam en de zogenaamde ALT-tekst. Eventueel aangevuld met omringende tekst, zoals een onderschrift of beschrijving. Zeker als je producten verkoopt, is een goede tekst heel erg belangrijk! Je helpt zoekmachines zoals Google om je site te indexeren en jouw product te tonen als iemand daarnaar op zoek is. Omdat veel bedrijven hier niet aan denken, heb je dus een voorsprong als jij wél de afbeeldingen voorziet van goede beschrijvingen. Sterker nog, als je een webwinkel hebt, loop je voor op je concurrenten als je in de beschrijving van de foto jouw aanbieding opneemt.

Houd de naam concreet en passend bij het product of je dienst. Bedenk, dat als je de foto of het document geen naam geeft, de bestandsnaam bij het uploaden overgenomen wordt.  En dat is te zien in de URL (weblink) van de afbeelding. Een afbeelding met een naam zoals als ‘seriekinderen-geknipt-removebg-003–xyz-afb3501 of een afbeelding op een ‘over ons’ pagina: ’team-zonder-mariette-met-directie-250119-007-rond-bijgesneden-300×600′. Dat komt niet echt professioneel over.

 

Belangrijke factoren om met afbeeldingen beter te scoren

De bestandsnaam

Een correcte bestandsnaam is belangrijk om je afbeelding in je bibliotheek terug te vinden. Wijzig dus de naam die het standaard krijgt (vaak iets van DISC210528) in een logische naam. Gebruik het hoofdzoekwoord in de bestandsnaam, dan heeft je websitebezoeker er ook nog iets aan.

Beschrijving

Gebruik het zoekwoord in de tekst bij het plaatje (geen hele waslijst, houd het bij 1 zoekwoord).
Interessant is dat veel mensen niet stil staan bij het vindbaar zijn wanneer gezocht wordt op afbeeldingen. Verwerk daarom teksten in de afbeeldingen zelf, zoals aanbiedingen. Daarmee loop je voor op de concurrent.

ALT-tekst

De ALT-tekst is een belangrijkste beschrijving die Google helpt bij het indexeren. Gebruik ook hier het zoekwoord mits de afbeelding daadwerkelijk gaat over dit onderwerp. Maar, de ALT-tekst is ook een belangrijke toevoeging voor de slechtziende bezoeker. Met voorleessoftware wordt de ALT-tekst voorgelezen om te vertellen wat er op de afbeelding staat. Zorg er dus voor dat de ALT-tekst ook daadwerkelijk de afbeelding beschrijft.
Is je afbeelding alleen decoratief? Laat dan de ALT-tekst leeg.

Juiste formaat en grootte

Zorg ervoor dat je afbeeldingen in het juiste formaat en grootte zijn ge-upload. Een te groot bestand zorgt ervoor dat je site traag wordt. Dit is vervelend voor je bezoeker, maar zoekmachines rekenen je hier ook op af. In dit artikel legt onze vormgever Norman Sedney uit hoe het precies zit met het juiste formaat, grootte en bestandstype van afbeeldingen..

Indexeren en zoekwoorden verwerken

Google Images genereert automatisch een titlel en tekstfragment om bij de zoekresultaten toe te lichten wat de relatie is tot de zoekopdracht. Dit helpt gebruikers om te besluiten of ze wel of niet op een link klikken.
Google gebruikt hiervoor een aantal verschillende bronnen, waaronder een beschrijvende informatie in de titel en metateksten voor elke pagina. Zorg dus voor deze relevante informatie bij je afbeelding!
Wil je daar meer over weten, lees dan deze guideline van Google..

Resultaten

seo zoekresultaten afbeelding boot huren

zoekresultaten ‘kajuitboot huren Friesland’

 

Als ik de zoekterm ‘kajuitboot huren Friesland’ intik, krijg ik onderstaande resultaten. Alle afbeeldingen bij de zoekresultaten hebben een unieke naam (namelijk de naam van het boottype) waaraan toegevoegd de zoekterm en vaak nog de locatie. Je ziet hierbij dat de zoekmachine het niet strikt houdt bij ‘kajuitboot’ maar ook ‘motorboot huren’ toont.
De afbeelding ‘motorboot-huren’ scoort zelfs beter dan ‘kajuitboot huren’. Je ziet, Google is intelligent genoeg om de link te leggen tussen kajuitboot en motorboot. En ook intelligent genoeg om alle afbeeldingen met ‘Friesland’ of een Friese plaatsnaam zoals ‘Heeg’ te tonen. Op die manier zorgen afbeeldingen voor relevante resultaten voor de bezoeker.

Meer weten over SEO?

Lees in deze blog meer over SEO en beter gevonden worden in Google. Wat je zelf kunt doen met zoekwoorden, tekst, design en techniek.

Call Now Button