Tijdens gesprekken met ondernemers en organisaties komt vrijwel altijd de vraag ‘moet ik tutoyeren op mijn website’ ? Voor veel ondernemers een lastig dilemma. Je wilt meegaan met je tijd, maar meteen gaan je- en jij-en voelt weer als een stap te ver. Deze keer geef ik je een paar tips hoe je jouw ’tone of voice’ kunt bepalen én hoe je deze consequent toepast.
1. Schrijf zoals je spreekt
Begin je een gesprek of kennismaking altijd met ‘u’ en blijf je daarbij? Ga je dan niet geforceerd aanpassen aan de trend om te tutoyeren. Ben je meer van het joviale, zit je meteen in de ‘jij’ vorm? Spring dan niet in het formele.
Het grootste dilemma zit vaak in het punt dat je begint met ‘u’ maar daarna al snel een klik voelt en overstapt op ‘je’. In levende lijve gaat dat vanzelf. Kijk en luister heel goed naar je (potentiële) klant. Als deze voor het eerst opbelt of mailt, is het dan ‘geachte mijnheer/ mevrouw’ ‘heeft u…’ Dat zegt al genoeg.
2. Houd rekening met je doelgroep en branche
De tone of voice moet passen bij je klant en je product of dienst. Aan een kind vraag je niet ‘wilt u een ijsje’ en een CEO van een grote organisatie sla je niet meteen joviaal op de rug. Vraag jezelf al welke stijl écht bij jou en je bedrijf hoort en koppel dit aan je klanten. Want jouw toon moet ook passen bij je product of dienst. Nespresso is wat formeler zonder dat het ongemakkelijk voelt, terwijl je bij Bart Smit verwacht dat men tutoyeert.
- Wat voor bedrijf heb je?
- Wat voor ondernemer ben je?
- Wie zijn je klanten? Leeftijd, kenmerken?
- Hoe spreekt jouw klant, wat houd je klant bezig en hoe uit jouw klant zich?
Nu hoor ik je denken ‘ja maar… ik heb én de kleine ondernemer én de CEO als klant. Houd dan de 80/20 regel aan. Wie is jouw grootste doelgroep, wie bezoekt jouw website? Kies de toon die bij deze doelgroep past. Ben jij meer van het ‘formele’ dan jouw klanten? Dan kun je tóch toegankelijk communiceren terwijl je u zegt. Dat bereik je het makkelijkst als je schrijft zoals je praat. Een mooi voorbeeld is de Rabobank, die volwassenen aanspreekt ,met ‘u’ en toch niet afstandelijk is: u gaat uw eerste huis kopen. Spannend!
3. Wees consequent
Op je website op de ene pagina ‘u’ en de volgende ‘je’ door elkaar gebruiken is verwarrend. Wees consequent. Hanteer altijd dezelfde tone of voice. Overal.
- op je website. En dan bedoel ik op álle pagina’s
- op social media
- in je privacyverklaring
- in je e-mal marketing
Voor jouw klant ben jij overal dezelfde, ongeacht waar je bent. Als je jouw klant normaal gesproken aanspreekt met ‘je’ en hem tegenkomt in de trein, dan zou deze ervan schrikken als je opeens ‘u’ zegt. Zo is het ook met je schriftelijke communicatie. Waar je klant ook is – op je website, Facebook of via je nieuwsbrieven – voor hem of haar is het als een gesprek met jou.
Doelgroep splitsen
Voor je e-mail marketing kun je eventueel een uitzondering maken, door je adreslijsten te splitsen in doelgroepen. Zo kun je de onderwerpen en de toon afstemmen op de ontvanger. Maar let altijd op dat er geen kloof zit tussen je overige communicatie en je gepersonaliseerde nieuwsbrief. Het zit in de details.
4. Blijf bij jezelf
Jij vertelt iets over jouw product of dienst, over nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf. Schrijf dat op in jouw eigen spreekstijl. Als je een vlotte prater bent en op je website plotseling een afstandelijk, formeel verhaal houdt, herkennen klanten je niet. En dat niet alleen, de kans is groot dat je zelf ook niet blij bent met je website.
Je klanten zoeken iemand die bij ze past. En jij wilt klanten die bij jou passen. Wring je daarom niet in allerlei bochten om je (bedrijf) anders voor te doen dan je bent. Dat leidt alleen maar tot teleurstelling, voor jou én voor de klant.
5. Zo wordt het makkelijk
Schrijf vanuit de 1e persoon, dan word je tekst al snel toegankelijker. Vermijd passieve en wollige zinnen. Dát zijn juist zinnen die zorgen voor afstand. In deze blog lees je hoe je makkelijke, prettig leesbare zinnen schrijft.
En jij?
Ik ben benieuwd. Ben jij er al uit? Tutoyeer je, of juist niet? vind je het makkelijk, of juist lastig? Laat hieronder je reactie achter. Post je dilemma hieronder, ik reageer altijd!