Selecteer een pagina

Waarom je een landingspagina nodig hebt

De laatste tijd heb ik een aantal ondernemers gesproken die adverteren en teleurgesteld zijn over de resultaten. Ai dat is natuurlijk niet de bedoeling; advertenties moeten zichzelf dubbel en dwars terug verdienen.
Je advertentie resultaat is zo goed als de minst effectieve schakel in je campagne. En vaak is dat de website.Veel advertenties leiden naar de homepagina, waar de bezoeker zelf op zoek moet gaan naar dat ene product of dienst waarvoor jij adverteert. Verwijs alleen naar de homepagina als je naamsbekendheid wilt genereren. In alle andere gevallen moet de bezoeker direct op een landingspagina terecht komen. Hoe dat werkt, leg ik in dit artikel uit.

Wat is een landingspagina

Een landingspagina – is een speciale webpagina, die alleen voor je campagne bedoeld is. Dat kan een Adwords zijn, maar ook voor e-mail marketing is een goede landingspagina een must. De landingspagina pagina sluit volledig aan op je advertentie of mailing. Als je adverteert voor een ski-slot mag de advertentie dus niet leiden naar skihelmen – als je die ook toevallig verkoopt. Dan is je bezoeker zo weer weg.
De landingspagina is de laatste schakel in je campagne en heeft maar 1 doel: mensen die doorklikken naar je website overtuigen zodat zij tot actie overgaan (bestellen, informatie aanvragen, iets downloaden).
Om dat te bereiken moet de landingspagina voldoen aan de volgende kenmerken:

  • Duidelijkheid over je aanbod
  • Vertrouwen wekken
  • Weerstanden wegnemen
  • Geen afleiders
  • Duidelijke actieknoppen

Duidelijkheid over je aanbod

Jouw aanbod moet klip en klaar zijn. In herkenbare, duidelijke taal. Denk niet technisch  – dat vind jij wel belangrijk, maar je toekomstige klant wil een oplossing. Nooit meer zweten in een sportshirts,  van zijn rugpijn af, een pakket versturen.

 

Landingspagina van TBB Express: toont direct betrouwbare vervoerders, duidelijke CTA. Klik op de afbeelding om de pagina te bekijken.

Wek vertrouwen

Lever bewijs dat je een betrouwbare partij bent. Je bezoeker kent je immers nog niet! Met reviews, beoordelingen, Awards of keurmerken bevestig je je kwaliteit. Ook een kreet als ‘niet goed geld terug’ werkt goed.

 

Neem weerstanden weg

Tackel alle vragen die je bezoeker weerhouden van de actie. Niet in een rubriek veelgestelde vragen, maar op je pagina. De meeste weerstanden ken je, omdat dit veelgestelde vragen zijn van klanten die bellen of mailen. Een klant zoekt zekerheid!
Hoeveel kost verzenden?  Hoe lang is de kabel van het skislot? Als ik inschrijf voor een cursus, kan ik dan nog annuleren?

 

Houd het kort

Hoe minder afleiding hoe beter. Maar er is wel een uitzondering: vraagt jouw product of dienst om een grote investering, neemt je bezoeker gevoelsmatig een risico, is je product of dienst complex? Kies dan voor een langere pagina, waarin je alle vragen beantwoord met duidelijke foto’s, filmpjes enzovoort.

Opvallende call to action

Zorg voor  een duidelijke en opvallende ‘call-to-action’  (CTA, actieknop). Het draait immers om de actie die je bezoeker moet ondernemen. De CTA moet hierbij overduidelijk zijn en geen vragen oproepen.  “Bestel hier je slot” “Doe de talentenscan”.

 

Landingspagina Kickor talentenscan. Duidelijke CTA. Iets complexer product dus meer uitleg op de pagina. Klik op de afbeelding om de pagina te bekijken.

 

Je ziet, het advertentieresultaat is zo goed als de minst effectieve schakel in je campagne. En dat zit hem vaak in kleine details. Ga niet voor ‘redelijk’. Doe het 100% goed, of je hebt er niets aan. Wil jij meer halen uit je advertenties of e-mail marketing?  Net zulke duidelijke websites als TBB Express en Kickor? Bel  06 46 01 29 87.