hoe ziet je websitebezoeker direct wat je biedt?

Je websitebezoeker moet in een paar seconden zien wat jij biedt. Geef direct antwoord op de vraag ‘waar ben ik, wat kan  ik hier doen, waarom zou ik dat doen?’  Dat lijkt een open deur, maar er zijn legio voorbeelden dat het in de eerste seconden echt even zoeken is. En zo loop je klanten mis, net als Walter van Gastel. Want het is dat Walter iets met een kerstshow doet, waardoor ik kan gokken wat hij biedt, maar verder? Coaching, bloemen of ballonnen, het zou allemaal kunnen.

 

slechte header voor websitebezoeker

 

zo doe je het goed

Direct duidelijk maken wat je biedt is heel eenvoudig. Kijk naar je website en leg onder je header en menu een soort vouwlijn. Scherm het gedeelte onder je header en menu af. Alle items in het bovenste deel, maken samen duidelijk wat jij biedt.

  • Je bedrijfsnaam
  • Het menu
  • Tekst in de header (pay off / tagline)

Dus zegt jouw bedrijfsnaam niet alles, zorg er dan voor dat in je tagline en/of menu staat wat je doet. Dus niet ‘enthousiaste jonge start up’ maar gewoon concreet  ‘fysiotherapie voor pols en schouder’ (goh ik ben zeker geïnspireerd), ‘zijden  ondergoed’ ‘ ‘advocaat gespecialiseerd in ondernemingsrecht’.

Of ‘Jansen advocatuur’ en dan ter aanvulling in het menu ‘ondernemingsrecht’  ‘contracten’. Als het totaal plaatje boven de lijn vertelt wat je biedt is het goed.
De naam Peeze bijvoorbeeld zegt niets over het product, maar de tekst in de header en het menu lossen dat prima op. Kan niet missen, toch?

 

goede-header-websitebezoeker-peeze-koffie

 

vraag het aan je klanten of doelgroep

De beste test is natuurlijk om je doelgroep te laten beoordelen wat zij van je site vinden. En dan niet je partner en vrienden , tenzij zij voldoen aan de criteria van jouw doelgroep.
Zo hadden wij van deze website 2 homepagina’s gemaakt. Na testen bij de doelgroep bleef één van de 2 pagina’s over. Met aanpassingen, want hun beoordeling hebben we natuurlijk serieus genomen.

de website van Coconut

Jaha, eindelijk is de website LIVE. Hij is nog niet helemaal klaar – zo moeten we de zoekmachineoptimalisatie nog verbeteren en de pagina ‘over ons’ ontbreekt.
Maar ach, de basis staat.  Help je mee deze site te verbeteren?

  • Zag jij direct wat wij bieden?
  • Sluit dit aan bij wat je zocht?
  • Met welke vragen blijf je zitten na het zien van de homepage?

Laat je reactie hieronder achter. Dank je wel!

PS. Verschijnt het reactieformulier niet? Dan hebben we weer een verbeterpuntje 🙂  Reageer dan hier

 

Opt In Image
Schrijf je in voor Coconuts
en ontvang 12 gouden tips voor een onweerstaanbare website
Call Now Button