Selecteer een pagina

Beter gevonden worden in Google is denk ik wel de meest gehoorde wens van ondernemers. Ook wel logisch, want als je niet vindbaar bent, hoe kom je dan aan klanten? Via netwerken, adverteren en e-mail marketing kom je een heel eind. Maar juist je website is een middel waarmee je altijd gevonden kunt worden, óók als je met vakantie bent of even druk bent met andere zaken dan netwerken en marketing. Hoe vindbaarheid werkt, leg ik uit in dit artikel.

zo beoordeelt Google jouw site 

Vaak kom je de term zoekmachineoptimalisatie, – afgekort SEO – tegen. Dit betekent: hoe iemand snel een goed treffend resultaat krijgt als hij googelt op een bepaalde term. Google, de slimme zoekmachine beoordeelt o.a. op basis van teksten, URL’s (linkjes) en zoekwoorden welk resultaat als eerste gepresenteerd wordt. Nu is dit een beetje kort door de bocht, want eerder heb ik al uitgelegd waarop Google je site nog meer beoordeelt.
De opbouw van een website draait om 4 belangrijke aspecten:

  • Zoekwoorden
  • Teksten
  • Design
  • Techniek

Deze 4 zijn met elkaar verbonden. Als je ze niet goed integreert krijg je een houtje-touwtje site. Daarom is samenwerking tussen tekstschrijver, designer en webbouwer zo belangrijk.
In dit artikel beperk ik me tot het belang van zoekwoorden en webteksten om beter gevonden te worden in Google.

opbouw website

zoekwoorden

Goede SEO teksten zijn gebaseerd op zoekwoorden- en concurrentie-onderzoek. Daarvoor verdiep ik me in de specifieke doelgroep. Ik probeer uit te vinden met welke termen én met welke zoekintentie de doelgroep zoekt naar het product of de dienst van mijn opdrachtgever. Daarvoor gebruik ik allerlei programma’s en natuurlijk googel ik zelf ook veel. Het resultaat van dit intensieve en tijdrovende klusje is een scorelijst met goede en minder goede zoekwoorden, waarbij de zoekintentie zwaar meeweegt. De zoekintentie zegt namelijk iets over de fase waarin iemand zich bevindt. Als je zonnepanelen verkoopt, dan is alleen de term ‘zonnepanelen’ te ruim. Maar met de term ‘webshop voor zonnepanelen’ weet je dat iemand al zover is dat hij online zonnepanelen wil kopen en niet naar algemene informatie over zonnepanelen zoekt.

webteksten

Een veel gemaakte fout is om brochureteksten of teksten uit het bedrijfsplan 1 op 1 over te nemen voor de website. Maar online leesgedrag vraagt om een andere, directe manier van communiceren dan we offline gewend zijn. Je bezoeker heeft een paar seconden geduld, dus je hebt zo’n 2-3 regels om duidelijk te maken wat jij biedt.

  • Schrijf voor je doelgroep. Die moet de teksten waarderen en graag verder lezen. Google signaleert dat jouw bezoeker het aangenaam vindt op jouw site en dat levert het eerste plusje op.
  • Zoekwoorden moeten – in de juiste volgorde – verwerkt worden in de tekst. Maar ook in de koppen, URL’s, de samenvatting en metatags. Daarmee help je Google om te begrijpen waar je pagina over gaat.
  • Metatags zijn de korte samenvattingen van 150 tekens die je ziet bij zoekresultaten. Het is jouw verkoopverhaal, die moet uitnodigen om door te klikken. Als je geen metatags schrijft dan kiest Google zelf woorden of zinnen uit jouw webpagina.
  • De meningen verschillen over het aantal woorden dat een pagina moet bevatten. 300-400 was de norm, maar lappen tekst, wie gaat die nog lezen? En het ging toch om je bezoeker? Google is slim genoeg om de kwaliteit van jouw website te beoordelen en niet alleen het aantal woorden te tellen. Zorg er wél voor dat er voldoende tekst is voor Google om te begrijpen waar jouw pagina over gaat.
Norman Sedney schreef al eerder dit artikel over het belang van goed design.
Dit is een update van een artikel dat eerder verschenen is
Call Now Button