Selecteer een pagina

zo beoordeelt Google jouw site 

Vaak kom je de term zoekmachineoptimalisatie, – afgekort SEO – tegen. Dit betekent: hoe iemand snel een goed treffend resultaat krijgt als hij googelt op een bepaalde term. Google, de slimme zoekmachine beoordeelt o.a. op basis van teksten, URL’s (linkjes) en zoekwoorden welk resultaat als eerste gepresenteerd wordt. Nu is dit een beetje kort door de bocht, want eerder heb ik al uitgelegd waarop Google je site nog meer beoordeelt.
Enfin, om het vandaag overzichtelijk te houden beperk ik me tot 4 belangrijke aspecten:

  • Zoekwoorden
  • Teksten
  • Design
  • Techniek

Deze 4 zijn met elkaar verbonden. Als je ze niet goed integreert krijg je een houtje-touwtje site. Daarom is samenwerking tussen tekstschrijver, designer en webbouwer zo belangrijk.

zoekmachineoptimalisatie website en webteksten

zoekwoorden

Goede SEO teksten zijn gebaseerd op zoekwoorden-onderzoek. Daarvoor verdiep ik me in de specifieke doelgroep. Ik probeer uit te vinden met welke termen de doelgroep zoekt naar het product of de dienst van mijn opdrachtgever. Daarvoor gebruik ik allerlei programma’s en natuurlijk googel ik zelf ook veel. Het resultaat van dit intensieve en tijdrovende klusje is een scorelijst met goede en minder goede zoekwoorden.

webteksten

Ons online leesgedrag vraagt om een andere, directe manier van communiceren dan we offline gewend zijn. Daarom kun je niet zomaar je brochuretekst op je website plaatsen. Je bezoeker heeft een paar seconden geduld, dus je hebt zo’n 2-3 regels om duidelijk te maken wat jij biedt.

Mensen die nog steeds roepen dat je voor Google moet schrijven lopen ernstig achter. Schrijf voor de doelgroep. Die moet de teksten waarderen en graag verder lezen. Google signaleert dat jouw bezoeker het aangenaam vindt op jouw site en dat levert het eerste plusje op.

Zoekwoorden moeten – in de juiste volgorde – verwerkt worden in de tekst. Maar ook in de koppen, URL’s, de samenvatting en metatags. Metatags zijn de korte samenvattingen van 150 tekens die je krijgt bij zoekresultaten. Die metatag moet uitnodigen om door te klikken. Als je geen metatags schrijft dan verschijnt bij de zoekresultaten de eerste regel van jouw website.De meningen verschillen over het aantal woorden dat een pagina moet bevatten. 300 was de norm, maar lappen tekst, wie gaat die nog lezen? En het ging toch om je bezoeker? Google is slim genoeg om de kwaliteit van jouw website te beoordelen en niet alleen het aantal woorden te tellen.

Volgende keer gaan we in op design en techniek. Dan vertelt Norman Sedney alles over het belang van goed design.