Selecteer een pagina

Is jouw site haute couture of casual comfortabel? 

De modeshows van de couturiers in Parijs zijn al even voorbij, maar de modellen met kleding waarvan je denkt ’wie draagt dat nou?’ kun je je vast wel voorstellen. Zo is het ook met websites: een bezoeker wordt niet altijd blij van mooi design.

Norman Sedney

Interview: Norman Sedney van SGB Grafische Vormgeving.

Als ontwerper krijg ik regelmatig een telefoontje van Marie Louise, die de teksten schrijft en alles weet van content. Dan heb ik iets moois bedacht, maar wil zij nét iets functionelers. Een grote belknop bijvoorbeeld of een opvallende kleur voor de call to action. Ik creëer het liefst couture. Mijn ontwerpersoog wordt daar harstikke blij van. Maar ja, ik ga ook voor comfort van de websitebezoeker. Daarom doe ik soms concessies aan het mooie design. Want als je content, techniek en design  niet goed integreert krijg je namelijk een houtje touwtje site, die niet zo goed werkt als je van tevoren bedacht had.

Eerst content, dan design

Design voegt wat toe op het moment dat alle ingrediënten die nodig zijn om jouw doel te bereiken, aanwezig zijn. Grafische vormgeving moet  jouw verhaal versterken. Zonder goede content houdt het op. Ik kan een fantastisch design maken, maar als jouw verhaal niet overkomt wat tekst en beeld betreft, dan voegt het design minder toe.

Als ik weet wat het doel is van jouw site, gaan we praten over vormen die jouw doelgroep aanspreken en jouw communicatie versterken . Denk hierbij aan de kleuren van je huisstijl en beeld. Heb je de juiste beelden?  Ondersteunt het je boodschap goed genoeg?

Standaard design

Laat zien dat je authentiek bent, want klanten komen voor jou. Je hebt een huisstijl om je identiteit te laten zien, zodat klanten jou herkennen. “Oh, dat is die en die”. Daarom is het belangrijk dat je niet alleen op je visitekaartje te laten zien wat je doet, maar online ook. Het gaat om herkenning van jouw product, jouw merk, jouw branding!

Balans tussen functionaliteit en design

Er zijn sites die er qua design prachtig uit zien, maar toch niet zo goed verkopen. Je moet een goede balans vinden tussen design en functionaliteit. Want functionaliteit en design gaan samen. Als designer vind ik het soms vreselijk dat ik een call to action moet maken in een belachelijke kleur. Maar als dat zijn doel bereikt, dan moet je dat gewoon doen.

Integratie diverse platforms

met marijke

huisstijl ‘met marijke’ – design verwerkt in alle uitingen

Wees consequent, zorg dat je op alle platforms dezelfde uitstraling hebt. Dan vormen je website, nieuwsbrief, digizine en social media één geheel. Jouw lezers herkennen je sneller en het blijft beter hangen!

Toch liever haute couture?

Tja, “dress voor the occassion” zou ik zeggen. Bij bijzondere gelegenheden grijp ik mijn kans. Dan leef ik me helemaal uit op een geweldige uitnodiging voor een feest waar flink uitgepakt wordt. Want een enkele keer uit je dak gaan moet kunnen. Zolang je er maar op let, dat je gasten het naar hun zin hebben.