E-mailmarketing is hét middel als je de loyaliteit van je doelgroep wilt verhogen, nieuwe leads wilt verzamelen of juist meer wilt verkopen aan je bestaande klanten. Wat is e-mail marketing precies en hoe zet je de eerste stappen zodat jouw acties ook succesvol zijn? Dat leg ik in dit artikel uit.
Geen zin in lezen? Download dan de overzichtelijke infographic
E-mailmarketing: wat is het en hoe zet je het in?
Het woord zegt het al: bij e-mailmarketing gebruik je e-mail als middel om je doelgroep te bereiken. Het is een fijn middel omdat je het zelf eenvoudig kunt beheren en de kosten laag zijn.
Soorten e-mails
E-mails zijn er in vele soorten, zoals:
- Nieuwsbrieven: periodiek verstuurde e-mails waarin je ontvangers op de hoogte houdt van het laatste nieuws rondom je bedrijf of product. Een nieuwsbrief kan ook redactioneel zijn, zoals een blog.
- Event-driven mails, die je verstuurt o.b.v. een gebeurtenis. Een verjaardagsmailing, een bijzondere feestdag, of om iemand te attenderen op een vergeten online winkelwagen.
- Overige commerciële e-mails: denk aan algemene bulkmailings met daarin een uitnodiging voor een evenement , een kortingsbon voor een (web)shop of waarin de nieuwe zomercollectie wordt aangekondigd.
Voordelen van e-mailmarketing
- Het is makkelijk toe te passen
- De kosten zijn laag
- Je kunt het effect goed meten
- Je kunt heel doelgericht / persoonsgericht mailen- bijvoorbeeld op basis van eerder getoonde interesse, of bij een verjaardag.
- Je hebt een gericht en intenser bereik dan via social media. Vrijwel iedereen heeft een e-mail adres, maar niet iedereen is actief op social media. Bovendien ben je bij social media afhankelijk van algoritmes, waardoor niet al je volgers jouw bericht te zien krijgen (dan laat ik adverteren even buiten beschouwing).
Een nadeel is dat je eerst een mailinglijst met geïnteresseerden moet opbouwen.
Wat is het doel van je e-mailmarketing?
Zoals alle marketinginstrumenten is e-mailmarketing een middel, en geen doel op zich. Voor je aan de slag gaat, is het dus belangrijk om te weten wat je met je e-mail marketing wilt bereiken. Als je er van tevoren niet goed over nadenkt, ga je schieten met losse flodders en dat is meestal niet zo effectief. Beter iets meer aanlooptijd nemen en het goed doen, dan overhaast starten en daardoor kansen mislopen.
Wil je bijvoorbeeld:
- Je conversie verhogen?
- Meer verkeer naar je website genereren?
- Top-of-mind blijven bij je ontvangers?
- Meer verkopen realiseren?
- Aanmeldingen voor een evenement genereren?
Zorg ervoor dat je duidelijke maar ook meetbare doelen stelt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
- Aantal ontvangers dat je e-mail opent
- Aantal ontvangers dat klikt op een link in je mail
- Aantal gratis downloads (als je een weggever hebt)
- Aantal verkochte producten
- Aantal gemaakte afspraken, enz.
Alleen als je heldere doelen hebt, kun je het effect meten en zonodig bijsturen. Je ziet bij de doelstelling dat het niet persé om verkoop gaat. Je kunt ook als doelstelling hebben dat een x percentage ontvangers je nieuwsbrief opent en/of doorklikt, bijvoorbeeld naar een blog of naar een nieuw product of dienst.
De inhoud van je e-mails
Wist je dat de tekst in de onderwerpregel grotendeels bepalend is of jouw e-mail überhaupt geopend wordt? Zorg voor een korte, persoonlijke en verleidende tekst.
Formuleer wat je lezer moet gaan doen. Wat is het doel en houd dat in gedachten bij het schrijven.
- Houd het makkelijk leesbaar
Schrijf actief en vermijd moeilijke termen.
Richt je mail zo in, dat de tekst makkelijk te scannen is. Dat doe je door koppen toe te passen, met opsommingen. Maak de call to action heel duidelijk. De call to action is wat de lezer moet doen – meestal is dat doorklikken.
Ik heb honderden nieuwsbrieven geschreven en verstuurd en mijn ervaring is dat buttons een hoger klikpercentage genereren dan een link. - Afbeeldingen
Houd er rekening mee dat afbeeldingen bij veel mailprogramma’s niet automatisch gedownload worden. Je afbeelding is dus meestal niet standaard te zien. Zet dus nooit een link of belangrijke tekst IN een afbeelding. Geef je afbeelding een beschrijvende naam – deze naam is namelijk te zien, en dan staat een naam zoals ’35sh-bewerkt300pixels’ niet zo goed. Beter is dan ‘zwart herenshirt’ of ‘logo coconut’ - Verwerk linkjes goed
De meeste mailings bevatten een link naar een webpagina. Dit kan een blog zijn, of een salespage waarmee je bijvoorbeeld een gratis weggever aanbiedt, of direct naar een productpagina. Zorg er altijd voor dat je ‘diep linkt’, dat wil zeggen: direct linkt naar de juiste pagina. Doe je dat niet dan is je ontvanger zo weer weg, want hij heeft echt geen zin om te gaan zoeken naar de juiste pagina.
Follow-up
Zo, je doel is helder en de inhoud heb je ook. Zorg er ook voor dat je de vervolgstappen uitwerkt. Wil je na de eerste mailing nog vervolgmailings versturen, hoe ga je dat dan aanpakken? Waar komt iemand terecht als hij op de link in de mail klikt? Waar komt hij dan terecht? Zorg ervoor dat die ‘landingsplek’ – bijvoorbeeld een pagina op je website – helemaal aansluit op je mailing. Lees in dit artikel wat een landingspagina is en waar je op moet letten.
Techniek: hoe ga je jouw mails versturen?
Je kunt natuurlijk vanuit MS Office outlook en mailmerge gebruiken. Dat is snel en makkelijk maar heeft een aantal nadelen: je kunt de lijst niet automatisch beheren (uitschrijven en inschrijven), je kunt niet zien wie er op welke link klikt, wie het vaakst jouw mails leest, enzovoort.
Een e-mailmarketing programma biedt eindeloos veel mogelijkheden voor het versturen van mailings. Je kunt naar specifieke groepen mailen en je kunt het resultaat van jouw mailing analyseren. Er zijn veel aanbieders, bijvoorbeeld:
- Mailchimp. Een fijn programma, maar het is voor een beginner niet heel erg intuïtief. Je moet echt even de tijd nemen om een sjabloon te maken en alles in te richten. Het werkt goed op mobiel en je kunt het koppelen met formulieren in je website. Handig als je bijvoorbeeld een weggever op je website hebt om je mailinglijst op te bouwen.
- Zoek je iets eenvoudigs waarmee je heel snel een eenvoudige nieuwsbrief kunt versturen, dan is LaPosta een optie. Het is zeer gebruiksvriendelijk maar heeft één groot nadeel: de vertoning op mobiel is matig. LaPosta geeft zelf aan dat het programma responsive is, maar het schaalt niet automatisch goed mee en dat vind ik echt een minpunt.
- Autorespond is ook een populair e-mail programma, net als Deze laatste is een aanrader als je (complexe) vervolgmailings (mailfunnels) wilt automatiseren. Dit kan ook in Mailchimp, maar de mogelijkheden zijn bij ActiveCampaign wat uitgebreider.
- Heb je een Woocommerce webshop, kijk dan vooral ook eens naar Mailpoet. Dit mailprogramma is een plugin in je website en biedt uitstekende mogelijkheden om de follow up van je verkopen in te richten. Mailpoet integreer je in je WordPress site en is daarom ook zeer geschikt als je blogs wilt delen.
Wil je het liever uitbesteden en in beheer laten bij een Nederlandse provider, dan zijn er nog diverse aanbieders die eigen programma’s hebben ontwikkeld. Wil je daar meer over weten, neem dan contact met me op.
GDPR – Privacy
Controleer of het e-mail programma voldoet aan de Nederlandse privacywetgeving.
Als je iemand mailt, moet deze vooraf toestemming gegeven hebben. Klanten mag je wel een mail sturen, mits het gaat over een relevant product.
Houd je mailinglijst ‘schoon’. Hoe blij je ook bent met veel inschrijvers, als ze je nieuwsbrief niet openen kun je beter afscheid nemen om te voorkomen dat je een spam aantekening krijgt. Daar schreef ik eerder dit artikel over.
Heb je vragen of genoeg ideeën maar ontbreekt de tijd? Neem dan contact met mij op om te sparren over de mogelijkheden.
Bel 06 46 01 29 87 en zet de eerste stappen.