Selecteer een pagina

zo word je met de juiste woorden goed gevonden

De laatste tijd zie je steeds vaker reclame van partijen die pretenderen dat ze jou in 1 dag op nummer 1 bij Google krijgen. Zonder adverteren. Kan dat ook echt of is dit een utopie?

Het is wel een gewaagde claim. Net zoals Rome en Parijs niet op 1 dag gebouwd zijn, geldt ook voor je vindbaarheid in zoekmachines dat dit tijd kost.
En dat zou je op basis van de reclames niet verwachten. Sinds Google meer advertenties toont op 1 pagina, is het nóg moeilijker geworden om bovenaan te komen bij de zoekresultaten.
Goede vindbaarheid is een continu proces van meten en bijsturen. En het vraagt om vakkennis. In dit artikel leg ik uit wat je ZELF kunt doen om beter gevonden te worden.

wie verschijnt er als eerste in de zoekresultaten?

SEO is een term die je misschien vaak langs ziet komen. Het staat voor Search Engine Optimalisation, zoekmachineoptimalisatie: het verbeteren van je vindbaarheid. Het zorgt voor treffende zoekresultaten: als je alleen zwarte fietsen verkoopt wil je niet gevonden worden op blauwe skelters. Google beoordeelt websites aan de hand van veel factoren. Vandaag beperk ik me tot zoekwoorden, want zoekmachines gaan steeds intelligenter om met tekst.

Hoger scoren in Google coconut communicatie1. zoekwoorden

Goede webteksten zijn gebaseerd op zoekwoordenonderzoek en concurrentieonderzoek. Heb je zelf al een lijst met termen waarop je gevonden wilt worden? Controleer dan of dat inderdaad de zoekwoorden zijn die jouw potentiële klant gebruikt. Jij gebruikt als professional misschien hele andere termen dan je klanten. Zo zoekt je potentiële klant misschien op catering, terwijl jij alleen de term privé kok gebruikt.

Er zijn allerlei programma’s waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt doen, bijvoorbeeld Google Adwords. Ook gewoon Googelen levert waardevolle informatie. Het resultaat van dit intensieve en tijdrovende klusje is een scorelijst met goede en minder goede zoekwoorden en periodes waarin bepaalde termen het goed c.q. minder goed doen.
Kijk kritisch naar de resultaten en ga niet direct voor de hoogste zoekaantallen. Plaats de resultaten in de juiste context, zijn deze aantallen logisch voor jouw branche of zou de term ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden?

2. context en variaties: Google wordt steeds intelligenter

Zoekwoorden moesten altijd in de juiste volgorde verwerkt worden in de tekst. Google herkent tegenwoordig ook de context en woordvariaties, waardoor de volgorde en exacte term iets minder nauw komt dan voorheen – al is het nog wel aan te bevelen bij je zoektermen. Dus of je nu worsten of worstjes gebruikt, Google herkent het als hetzelfde product. Dat is fijn, want daardoor kun je iets minder star zijn in je woordkeuze, wat de leesbaarheid ten goede komt. Help Google wel met de context. Het woord bank kent bijvoorbeeld meerdere betekenissen. Zorg met een goede context voor een juiste interpretatie door Google.

3. koppen, URL, metateksten

Zorg dat de zoekwoorden ook in de koppen, URL’s (je hyperlink), de samenvatting en metatags voorkomen. Metatags zijn de korte samenvattingen van max 150 tekens die je krijgt bij zoekresultaten. Op mobiel worden 120 tekens getoond. Bing, Yahoo en Google tonen je metatekst en de titel van een pagina. Met een wervende metatekst klikt men jouw resultaat eerder aan. En sites die vaker bezocht worden, komen ook weer hoger in de zoekresultaten.

Metatekst voorbeeld

4. besteed tijd aan je metateksten

Het kost tijd om een goede metatekst en metatitel te schrijven. Herhaal je zoekwoord, maar val verder niet in herhaling. Je hebt zó weinig tekens dat de titel, URL en tekst elkaar moeten aanvullen. In het voorbeeld zie je 2 resultaten. Ze scoren hoog in Google en het is duidelijk waarom. De zwarte fiets spat er vanaf. De bovenste metatekst is wervend geschreven, de onderste niet. Op welke zou jij klikken?

En nu op 1?

Met deze aanpassingen ben je een aardig eind in de richting. Maar er spelen veel factoren een rol. Denk aan populariteit, tekst, video, techniek en je concurrentie.
Vergis je niet in het effect van je offline activiteiten. Zelfs deze telt mee: als jij vaak in de pers verschijnt, komt jouw naam automatisch vaker naar voren.
Kortom met de juiste toepassing van zoekwoorden heb je een goede stap gezet, maar kun je nog niet achterover leunen.

Wil je ook hoger komen in de zoekresultaten? Ik help je met teksten, goede techniek en vooral eerlijk advies en waardevolle tips waarmee je verder komt. Probeer het uit, bel 06 46 01 29 87!