Apple introduceerde onlangs een nieuwe privacy instelling (zgn. Mail Protection) voor gebruikers van Apple Mail. Van jouw nieuwsbrief abonnees die de nieuwe privacy optie activeren, is dan niet meer te zien of zij echt geopend en/of geklikt hebben in de nieuwsbrief. Daardoor is het openingspercentage bij mails niet meer betrouwbaar.
Apple laadt namelijk eerst alle elementen van de e-mail in op hun eigen servers. Daardoor is het IP-adres van de ontvanger afgeschermd. Mails die verstuurd zijn naar ontvangers die de Mail Protection geactiveerd hebben, worden gerapporteerd als “geopend”. Dus óók als de ontvanger deze niet geopend heeft.

Hoe wordt er gemeten en wat kun je ermee?

Mailprogramma’s sturen in de e-mails bepaalde kenmerken mee, waardoor te traceren is hoeveel mails geopend en gelezen zijn en door wie. Deze resultaten zijn niet helemaal betrouwbaar, maar geven wel een aardige indicatie.
Met deze resultaten kun je beoordelen of je mail interessant genoeg is voor je lezer, wie je ‘fans’ zijn. Je kunt herhaalmailings sturen naar ontvangers die de eerste mail niet geopend hebben.
En je kunt het gebruiken om je mailinglijst op te schonen. Een belangrijke taak die je zeker af en toe moet uitvoeren. Lees in dit artikel waarom je beter afscheid kunt nemen van sommige abonnees.

Wat betekent dit voor je campagnes?  

  • In je rapportages kunnen de openings percentages veel hoger liggen.
  • Automatiseringen op basis van open- of clickgedrag kunnen contacten bevatten die de e-mail niet hebben geopend of niet hebben geklikt in je mail.
  • A/B-tests op basis van open gedrag kunnen contacten bevatten die de e-mail niet hebben geopend.
  • Segmenten op basis van open activiteit, beoordeling van contactpersoon, e-mailclient, campagne-engagement of locatie kunnen onnauwkeurig zijn. Deze is een hele belangrijke, zeker als je herhaal-mailings toepast.

Wat kun je doen? 

Bereid je voor door nu al te meten hoeveel van je ontvangers Apple Mail gebruiken. Met dat inzicht kun je inschatten hoe groot het effect zal zijn op je metingen zodra de privacy optie geactiveerd is. 
Het maakt nogal uit of 5% of 40% van je ontvangers Apple Mail gebruikt. Als het er niet veel zijn, kun je misschien beter afwachten en zien hoe je resultaten worden beïnvloed. 
Blijk je veel Apple Mail-gebruikers te hebben, dan kun je het beste de manier waarop je je metingen en segmenten toepast, aanpassen. Immers, een herhaalmailing sturen naar ‘non-openers’ zal dan minder effectief zijn dan voorheen.

 

mailchimp segment maken

Wil je meer weten over het versturen van nieuwsbrieven? Neem dan contact met me op. Bel 06 46 01 29 87 voor een oplossing die past bij jouw bedrijf.

Marie Louise

Call Now Button