Wat veel mensen niet weten, is dat het e-mailprogramma Mailchimp niet zomaar meer aan de AVG voldoet. Dat komt door een rechterlijke uitspraak van het Europese Hof. Moet je nu afscheid nemen van Mailchimp of loopt het zo’n vaart niet? Ik heb het voor je uitgezocht en de belangrijkste feiten op een rij gezet. Mét alternatieven voor het geval je besluit actie te ondernemen.

In dit artikel:

  • Even opfrissen, de privacywetgeving
  • Wat betekent dit voor jou als Mailchimp gebruiker?
  • Wat te doen met Mailchimp?
  • Alternatieven
  • LaPosta
  • Mailpoet

Even opfrissen: de privacywetgeving

Binnen de EU geldt sinds 25 mei 2018 één privacywet, de GDPR. Het niveau van gegevensbescherming in de EU is daardoor gelijk. De Nederlandse AVG is een onderdeel van een pakket aan maatregelen. Persoonsgegevens doorgeven vanuit de EU, en dus ook vanuit Nederland, naar een land buiten de EU mag alleen als dit land voldoende bescherming biedt. Of een land een passend beschermingsniveau biedt, is bijvoorbeeld het geval als de Europese Commissie een adequaatheidsbesluit heeft afgegeven. De EC stelt in zo’n besluit vast dat de gegevensbescherming in dat land van een vergelijkbaar niveau is als de AVG.

 

Voor uitwisseling van data met de V.S. is een verdrag opgesteld, de privacy shield. Daarmee leek de opslag van bijvoorbeeld data voor je nieuwsbrieven, geregeld.
Daar stak de rechter een stokje voor. De privacy shield is ongeldig verklaard door het Europese hof van Justitie.
Volgens de Amerikaanse wetgeving hebben de inlichtingen- en veiligheidsdiensten daar het recht om gegevens van EU-burgers in te zien en te gebruiken. Dit is niet beperkt tot strikt noodzakelijke gegevens.

 

Mailchimp logo

Wat betekent dit voor Mailchimpgebruikers? 

Je voldoet niet aan de AVG als je nu Mailchimp gebruikt zonder aanvullende waarborgen. Er worden namelijk onrechtmatig e-mailadressen doorgegeven buiten de EU. Modelcontracten kunnen nog wel een geldige grondslag bieden voor doorgifte van gegevens naar landen buiten de EU. Maar alleen als een gelijkwaardig beschermingsniveau in de praktijk kan worden gewaarborgd.
Een schrale troost is dat Mailchimp echt niet het enige bedrijf is waarvoor de nieuwe regels gelden. Veel onlinediensten waar de gemiddelde ondernemer gebruik van maakt, voldoen niet meer. Denk aan cloudopslag van Google, Microsoft, gebruik van Gmail en Outlook en cookieleveranciers als Hubspot, Google, Facebook en tracking van bijv. LinkedIn.

Wat te doen met Mailchimp?

De EU is nog in onderhandeling met de VS, maar dat kan nog best even duren. Een oplossing kan zijn al je abonnees expliciet toestemming te laten geven voor doorgifte van hun gegevens aan de VS.
Op de website van ICT-recht vind je een actielijst. Sowieso lijkt het verstandig je privacyverklaring aan te passen. Het beste advies is: verwerk je gegevens binnen de EER.

Alternatieven

Wil je van Mailchimp overstappen dan zijn er veel opties. De keuze hangt af van hoe belangrijk e-mail marketing voor je is en hoeveel nieuwsbrieven je verstuurt. Dat bepaalt ook je budget. Nederlandse e-mail servicedienstenzijn bijvoorbeeld Mailmax, Spotler (niet gratis) en LaPosta. Heb je een WordPress website? Overweeg dan de Mailpoet-plugin. Zeker als je veel blogt is deze heel handig. Zelf werk ik regelmatig met LaPosta en Mailpoet. deze twee licht ik hieronder toe.

logo lapostaLaPosta

Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van LaPosta. De mails zijn niet goed responsive zijn. Dit betekent dat je mobiele gebruikers de nieuwsbrief en afbeeldingen minder makkelijk kunnen lezen. De tekst en afbeeldingen worden niet automatisch aangepast voor mobiel. LaPosta geeft zelf aan dat het wél responsive is, maar ik pik nieuwsbrieven die met LaPosta verzonden zijn er zó uit omdat ze niet lekker lezen op mobiel.

Pluspunt is dat LaPosta zeer gebruiksvriendelijk is, het zit minder ingewikkeld in elkaar dan Mailchimp. Een nieuwsbrief is zo gemaak, de statistieken zijn overzichtelijk en ook het sturen van een herhaalmailing is heel eenvoudig. Volgens informatie van LaPosta voldoen zij aan de AVG en worden gegevens opgeslagen op een ISO gecertificeerde server.

logo mailpoetMailpoet

Het delen van berichten die al op je website staan is supereenvoudig. Dat scheelt je heel veel werk! De nieuwsbrieven zijn goed responsive, ze tonen prima op mobiel. Het programma is gebruiksvriendelijk, een nieuwsbrief is zó gemaakt. Ook hier zijn de statistieken overzichtelijk.

Toch heeft Mailpoet ook wat nadelen. Die zijn te verwaarlozen als je niet zo vaak mailt. Het sturen van een herhaalmailing kan wel, maar is wat lastiger dan in Mailchimp en LaPosta. Een ander minpunt van Mailpoet is dat je de mailing geen aparte naam kunt geven. De onderwerpregel is de naam van je mailing. Dat is prima als je niet zoveel mailt.
Verstuur je eenzelfde nieuwsbrief naar meerdere doelgroepen waarbij de inhoud anders is, maar de titel hetzelfde, dan is een herhaalmailing echt lastig aan te maken. Je moet dan gaan stoeien met de onderwerp-regel.
Groot voordeel van Mailpoet is dat je écht zelf de baas bent over je data. Deze worden opgeslagen in je website, dus op de server van jouw website. Door ons gemaakte websites staan allemaal op Nederlandse servers bij ISO gecertificeerde datacenters, dus dat zit wel goed.

 

Wil je meer weten over de alternatieven voor Mailchimp? Neem dan contact met me op. Bel 06 46 01 29 87 voor een oplossing die past bij jouw bedrijf.

Marie Louise

Verantwoording

Voor deze nieuwsbrief heb ik me goed ingelezen, maar ik ben geen jurist of privacy-expert. Ik heb geprobeerd je een inzicht te geven en adviseer je om ook zelf te onderzoeken wat voor impact de nieuwe richtlijnen hebben op jouw bedrijf. Hieronder vind je wat linkjes voor aanvullende informatie.

 

 

Call Now Button