Mijn bureau oogt zo leeg dat je je zorgen zou gaan maken. Drie maanden geleden zag dat er heel anders uit…Een lawine van post, visitekaartjes en vaktijdschriften zorgden voor een ontmoedigende bende en de stroom mailtjes was niet bij te houden. Toen kwam ik Marianne Schram van Cool-Orange tegen. Zij beloofde ruimte in mijn hoofd, mailbox én in beschikbare tijd.
‘Eerst zien dan geloven’, dacht ik. En zo fietste ik op een mooie dag naar het oranje huis waar Marianne cursussen efficienter werken geeft. Wat een pand zeg! Vijf woningen lopen over en door elkaar heen, zoals bij een kruiswoordpuzzel. Intrigerend, ingewikkeld en heel erg mooi.
[sociallocker id=”1022″]
Marianne legt uit dat je je hoofd ‘leeg’ houdt door alles wat je moet doen op te schrijven. Een activiteit is een project zodra het uit meerdere handelingen bestaat. En dat houd je onbewust bezig in je hoofd. Oké, dat ken ik. Ik heb al een week een pakket staan dat ik wil retourneren, maar het komt er niet van. Nooit gedacht, maar dit is dus een project! Adres opzoeken, retourbon aanmaken, doos inpakken. Pff, geen wonder dat het er niet van komt. Nu ik de klus in stappen verdeel is het overzichtelijker. En… het werkt. Binnen ‘no time’ is het pakket op weg naar de ontvanger.
Nu, na 3 maanden, is de waterval aan informatie nog steeds onder controle! Werk is geordend in mapjes, een to-do lijst helpt bij prioriteiten stellen. Ik heb zelfs een ‘ouderwetse’ termijnmap aangeschaft. Dat is het ei van Columbus, alle post en werk gaat in de map op datum. Daardoor is mijn bureau altijd opgeruimd. ’s Morgens open ik de map en begin met werk dat daarin ligt. Een factuur betalen, offerte uitbrengen of opdracht voor een klant. Als ik ergens niet aan toekom, schuif ik het gewoon door. Dankzij dit systeem heb ik altijd inzicht wat er aan werk ligt en wat urgent is.
I ‘get my things done’ – en jij?[/sociallocker]