Bam, daar lag ik dan. Languit, uitgegleden op mijn prachtige nieuwe badkamervloer. Na de eerste schrik overwon de ergernis. Wat een @#*$#!@ vloer. Mooi, maar iets meer antislip was niet gek geweest. Daar heb ik niet bij stilgestaan toen ik de nieuwe badkamer bestelde. Ook niet bij het belang van thermostaatkranen trouwens – wel zo veilig met kleine kinderen in huis. Jammer dat niemand me dat vooraf verteld heeft. Ik vrees dat ik budget moet vrijmaken voor wat aanpassingen.
Is jouw website net zo mooi als mijn badkamer?
Voor sommige organisaties blijkt de nieuwe website net zoals mijn badkamer: prachtig, maar teleurstellend. Het plaatsen van foto’s is heel beperkt, de bestelknop kan maar op 1 plaats en het menu is ook nogal star. De banner werkt vertragend en op mobiel duurt het laden erg lang. Verder oogt de site werkelijk schitterend!
Maar je bezoeker komt niet voor de mooie plaatjes, die wil geholpen worden bij het maken van zijn keuze. Hij zoekt een product of dienst, of wil een afspraak maken. Met relevante informatie, duidelijke navigatie, een grote bestelknop of makkelijke online agenda help je hem.
Maak een plan – het belang van online contentstrategie
Contentstrategie is een plan waarin je formuleert wat je organisatie doelstelling is en wat je wilt bereiken met je website. Je beschrijft hoe je jouw content inzet om je doelgroep te helpen bij het maken van hun keuze. Je inventariseert wat je doelstelling is, wat je te bieden hebt, welke content daarbij hoort en vooral: waar jouw bezoeker behoefte aan heeft.
Ken je content voordat je bouwt
Nu je weet wat je wilt bereiken met je website, ga je de content inventariseren. Content is de inhoud, die bestaat uit contenttypes. Je hebt tekst, filmpjes, foto’s, blogs enzovoort. Wil je kunnen delen met je Facebook pagina, Twitter of Instagram?
Zo krijg je een goed beeld van wat je wilt bereiken met je website en welke content je al hebt of nog moet creëren. Daardoor weet je precies aan welke eisen jouw website moet voldoen. En met dát eisenpakket zoek je een webbouwer. Omdat je eisen duidelijk zijn kun je goed selecteren. Bovendien kun je puntsgewijs beoordelen of het resultaat voldoet aan je wensen en zonodig bijsturen.
Als ik deze kennis had toegepast op mijn badkamer, had ik mezelf een flinke uitglijder en extra uitgaven bespaard. Hoe vergaat het jouw organisatie?