Al je marketing-mailtjes in één keer instellen en automatisch versturen, wie droomt daar niet van? Je blijft op die manier in beeld bij je doelgroep zonder dat het je veel tijd kost. Het automatisch versturen van een e-mailserie noemen we ‘e-mailmarketing automation’- kortweg ‘automation’.
Voordelen:
- Bespaart tijd.
- Je blijft in beeld bij jouw doelgroep en relaties.
- Je kunt aanvullende diensten of producten die voor die ontvanger relevant zijn onder de aandacht brengen.
Wanneer gebruik je e-mailmarketing automation?
Stel, een geïnteresseerde heeft zich ergens voor ingeschreven en hiervoor zijn e-mailadres achtergelaten. Dat kan voor een download van een whitepaper zijn of voor je nieuwsbrief. Die kún je natuurlijk handmatig, stuk voor stuk versturen, maar dat is niet erg efficiënt. Dit kun je heel eenvoudig automatiseren!
Ook kun je automatische mails instellen voor klanten. Als iemand iets gekocht heeft kun je bijvoorbeeld tips sturen over de verzorging van het product. En wat dacht je van een mailtje bij een verlaten winkelkar (wie kent ze niet)?
Waar het om gaat, is dat je het niet bij een enkel contactmoment houdt. Je wilt immers in beeld blijven bij jouw doelgroep, klanten of volgers. Een automation is een eenvoudige manier om dat te realiseren.
Eén keer instellen
Je stelt een hele mail-serie in één keer in. Op basis van triggers stuurt je e-mailprogramma automatisch relevante informatie naar de ontvanger. Een trigger is een criterium, een voorwaarde, bijvoorbeeld: winkelkar verlaten, download gedaan op je website, ingeschreven voor een nieuwsbrief, een nieuwsbrief geopend (of juist niet), enzovoort.
Voorbeeld
Je biedt een download op je website waarmee iemand een pensioenberekening kan maken. Deze rekentool ontvangt hij automatisch in zijn mailbox. Vervolgens heb je als trigger ingesteld, dat deze persoon na een week nog een handige whitepaper krijgt over een zorgeloze oude dag. En 2 weken daarna een bericht met tips over belastingvoordeel. Daarna eentje met een uitnodiging voor een workshop over pensioenen.
Zo blijf je in beeld, zonder dat je zelf handmatig mailtjes hoeft te versturen. Je stelt zo ook een commerciële follow up in, zoals de uitnodiging voor de workshop over pensioenen.
Goede voorbereiding is een must!
Besteed aandacht (en dus tijd) aan de inrichting, de flow. Dat is de uitwerking van de triggers (criteria) en volgorde: wie krijgt welke mail en wanneer?
Wat zijn de variabelen en hoe verwerk je die in je mailinglijst? Verrijk je mailinglijst met kenmerken, zoals interesses van je ontvangers. De mails worden dan verstuurd op basis van specifieke kenmerken of acties van je ontvangers.
Voorbeeld
Stel iemand heeft een herenfietsbroekje bij je gekocht. Deze persoon krijg het kenmerk: ‘klant’- ‘man’ – interesse ‘fietsen’. Je stuurt deze klant geen (irrelevante) informatie over damesshirtjes en ook niet over voetbalkousen. Maar wél alles wat met de fietssport voor mannen te maken heeft.
Systemen voor e-mailmarketing automation
Er zijn veel systemen die je kunt gebruiken voor een automation, zoals bijvoorbeeld Mailchimp of Autoresponder. Welk systeem geschikt is, hangt af van de complexiteit van je automation.
De WordPress plugin Mailpoet biedt veel mogelijkheden voor de (commerciële) follow up van webwinkels. Ook als je regelmatig blogs deelt vanuit je website is Mailpoet een ideale tool.
Meer weten of uitbesteden?
Ik vertel je graag meer over de automation, inrichting en de flow die je moet uitwerken.
Kom je doorgaans niet toe aan je nieuwsbrief? Neem dan contact met mij op. Je zult verrast zijn hoe fijn het is als je deze ‘klus’ uitbesteedt en je nieuwsbrieven zómaar geschreven en verstuurd zijn!