Een inhaker is een marketinguiting die inspeelt op de actualiteit, in ruime zin. Bijvoorbeeld een feestdag, gebeurtenis, trend of evenement. De kunst is om de gebeurtenis om te zetten in een verhaal of kwinkslag.
Inhakers zie je vooral op social media. Dit soort berichten zijn meestal niet bedoeld om het koopgedrag te beïnvloeden. Ze geven het bereik en imago van je merk een positieve boost.
Inhaakkalender
Handig is om een zogenaamde inhaakkalender te gebruiken (dat kan een eenvoudige excel sheet zijn). Hier zet je alle feestdagen en evenementen op een rij. Maar ook andere momenten, zoals Dry January, Black Friday, of zwarte zaterdag (de dag waarop de meeste files staan richting Frankrijk). Zo’n overzicht helpt je om alvast leuke berichten te bedenken, maar creëert wel het gevaar van ‘inhaken om het inhaken’. Heb je geen inspiratie, doe het dan niet.
Spontane inhakers
Natuurlijk zijn er ook onvoorziene momenten waarop je kunt inhaken. Er zijn veel gebeurtenissen die je misschien wel had kunnen voorspellen, maar waarvan je niet precies weet wanneer ze gaan plaatsvinden. Het is dan slim om deze inhakers alvast klaar te leggen wanneer er een goed idee is, zodat je zo snel mogelijk kunt handelen als het zover is. Denk aan iets simpels als een hittegolf, of juist veel regen. Het moment en het verrassingseffect spelen een grote rol bij de effectiviteit van een inhaker. Er is dus niet alleen creativiteit nodig, maar ook een gevoel voor timing. Wie maakte dit jaar de grappigste, mooiste, snelste en meest creatieve inhaker op actualiteit, hypes of vaste feestdagen? Ter inspiratie ik heb de beste inhakers van 2020 op een rijtje gezet.
In januari lagen er al paaseitjes in de schappen
De timing is belangrijk, maar dat betekent niet dat je moet wachten tot de feestdag zelf. Vanaf het moment dat een dag veelbesproken is, is een inhaker al een goed idee. En tja, paaseitjes en pepernoten zijn nu eenmaal al een discussiepunt vanaf het moment waarop ze in de winkel liggen. Dat heeft HEMA duidelijk begrepen.
Je hebt griep en je hebt mannengriep
Het heerst weer: de griep. Het heeft even geduurd, maar bij Kruidvat weet men hoe ze mannengriep moeten bestrijden. Voor diegene die het nog niet weten: mannengriep is een ‘gewone’ griep, alleen gedragen mannen zich veel zieker (vrouwen gaan gewoon door). Het nagelt de meest macho mannen hulpeloos aan de bank met een dekentje en een kop thee.
Dry January en goede voornemens
Een beproefd concept van Bol.com: grappige fake reviews schrijven en die relateren aan een inhaakdatum. Het jaar begint altijd met goede voornemens, en deze dikke vette knipoog naar Dry January vonden wij zeer geslaagd. Leuk feitje: in 2019 won de inhaker van Bol.com, met een vergelijkbare knipoog naar de ophef rond het trollenleger van zanger Dotan, de prijs voor de beste inhaker van het jaar
Was je handen stuk
Het zijn befaamde uitspraken van premier Mark Rutte tijdens de eerste persconferenties: ‘Was je handen stuk’ en ‘Stop met handen schudden’. Waar de meeste bedrijven hun handen afhielden van een inhaker over het coronavirus, nam de Hornbach hier wel de touwtjes in handen. Een serieuze verwijzing naar de gedragsregels van het RIVM en natuurlijk de koppeling naar de werkhandschoenen voor het klussen.
.
Voor de schijterds onder ons
De eerste weken van de lockdown stonden in het teken van hamsteren. Vooral toiletpapier werd massaal gehamsterd en daar speelde Vakantieveilingen handig op in. Met maar liefst 96 rollen zit je voorlopig niet meer zonder toiletpapier. In totaal tellen de rollen zo’n 1,9 kilometer aan papier. Je kunt dus wel even vooruit. Misschien voor de zekerheid toch maar twee multipacks inslaan?
Hulp nodig bij je social media activiteiten?
Ben je genoeg geïnspireerd door deze blog? Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan om een aantal leuke inhakers te bedenken. Daarbij geef ik je één advies: doe het goed of doe het niet.
Heb je hulp nodig bij social media marketing activiteiten, zoals bij het adverteren, de content creatie, het beheer of het uitbesteden van social media? Bel me en dan kijken we hoe jij het maximale resultaat kunt behalen van je inspanningen.
Deze blog is geschreven in samenwerking met Jeroen van JM Promotions