Baal jij van afmelders en een slinkende mailinglijst? Dat is nergens voor nodig. Sterker nog, het is goed voor je resultaten als ontvangers uitschrijven. Ook doe je er goed aan om zelf regelmatig afscheid te nemen van ontvangers die je mail niet openen.
Verlopen opt-ins zorgen voor lagere openingspercentages
Het heeft geen zin om iemand te bestoken met e-mails waar hij niet op zit te wachten. Inschrijvers zijn mensen die veranderen. Van baan, van interesses. En dat niet alleen, ook jouw dienstverlening verandert in de loop der tijd. Allemaal redenen waarom jouw nieuwsbrief niet meer relevant is voor een inschrijver.
Maar een grote mailinglijst is zo fijn
Ja, het voelt goed, een mailinglijst met honderden of duizenden inschrijvers. En het heeft je veel moeite gekost om je lijst op te bouwen. Maar zeg eens eerlijk, wat is de kwaliteit van je lijst? Mensen die niet meer geïnteresseerd zijn in je e-mails, nemen vaak niet de moeite om zich er ook voor af te melden. Ze gooien je mail gewoon ongeopend weg. En dat is niet goed voor je e-mail reputatie.Het kan nog erger, dat ontvangers je e-mails op een gegeven moment markeren als spam. Zorg er daarom voor dat mensen makkelijk kunnen uitschrijven.
E-mail reputatie?
Ja, je leest het goed. Liefst 70 procent van alle wereldwijd verzonden e-mails zijn spammails. Daarom leveren e-mail providers niet zomaar alle mails af. Hotmail is daar een ster in. De e-mail providers monitoren hoeveel van jouw mails niet geopend worden. En hoe vaak jouw mails worden gemarkeerd als spam. Hoe meer ongeopende mails, bounces en spammeldingen, hoe groter het risico dat je op een blacklist terecht komt. Sta je op de blacklist, dan worden jouw mails niet afgeleverd.
Dus…maak het je lezers makkelijk om uit te schrijven. Het schoont je lijst lekker op. Je houdt alleen inschrijvers over die het fijn vinden post van jou te ontvangen. Mooier kun je je niet wensen, of wel?
Wil je mijn nieuwsbrieven ontvangen? Schrijf hier in. Afmelden kan altijd 🙂